Wanneer een platenlabel en ziekenfonds de handen in elkaar slaan
In 2022 omarmt OP/TIL de welzijnssector. Hoe kan cultuur ons welzijn verbeteren? Hoe kunnen zorginstellingen en welzijnsorganisaties de cultuursector opwaarderen? En hoe werken we samen aan een betere wereld? Platenlabel Consouling Sounds en CM Gezondheidsfonds deden er samen een gooi naar en kwamen zo tot nuttige tips voor wie een gelijkaardige samenwerking overweegt.
Tekst / Alexander Verbist
“Mensen verbinden, dat is bij uitstek waar de culturele sector in uitblinkt”
Nele Buys is samen met haar man oprichtster van platenlabel Consouling Sounds. Een label dat meer is dan een label. Zo stond het achter de organisatie van stadsfestival 24 Hours of Deep Listening (24HDL), een project op het raakvlak van muziek, welzijn en nieuwe technologie.
Nele kreeg daarbij hulp van CM, in de persoon van Steven De Groote. Steven is netwerkcoördinator in de Vlaamse Ardennen en ondersteunt daar mensen die in hun buurt iets willen doen rond gezondheid.
Hoe het begon
Nele: “Ik was ooit aan het zeuren tegen mijn man dat wij alleen maar muziek uitgeven. Plaatjes maken en verkopen. Daar moest toch meer mee te doen zijn? Hij antwoordde toen dat je niet mag vergeten dat die plaatjes uitgeven en wereldwijd verdelen voor heel wat mensen enorm veel betekent, dat onze muziek mensen verbindt.”
“Zijn repliek deed me denken: kunnen we niet nóg meer doen voor die mensen? Ik besloot om van mensen verbinden onze maatschappelijke missie te maken. Omdat dat nogal ruim is, gaven we er een duidelijk accent aan: bijdragen tot het mentale welzijn.”
“Dat accent bloeit ook voort uit de muziek die we uitbrengen (vooral in het post-, doom- en ambient-genre, red.) en welke mensen dat aantrekt: ‘introspectievelingen’ die zich vaak bezighouden met het innerlijke.”
“We zijn dan gaan nadenken over hoe we met het thema van mentaal welzijn konden werken en kwamen tot enkele concrete projecten: residenties voor artiesten, 2 podcastreeksen en een eigen festival: 24 Hours of Deep Listening.”
Consouling Sounds zkt. welzijnspartner
Nele: “Al van in het begin wilde ik met CM samenwerken. Dat heeft grotendeels te maken met Steven zelf: hij is een muziekfan en komt regelmatig bij ons over de vloer. Zo kwam het dat ik op een zonnige dag tegen hem zei: zeg, zou het niet fijn zijn om de koppen bij elkaar te steken?”
Steven: “Toen Nele me vertelde dat ze de link wilde maken met de welzijnssector, begonnen bij mij de molenkes te draaien. Haar voorstel overviel me wel, dus ik moest er even over nadenken. Ik nam het mee naar CM, waar we al snel tot de conclusie kwamen dat we wilden meedoen.”
“Als je terugkijkt naar hoe CM ontstaan is, dan gaat dat over een aantal mensen die vanuit een bepaalde bekommernis elke week enkele centen opzijschoven, waaruit dan het systeem van sociale zekerheid is gegroeid. Veel mensen kennen ons nu ook als ziekenfonds. Terwijl onze organisatie de laatste jaren vooral een gezondheidsfonds is. Dat is een volledig andere insteek, die inhoudt dat je bezig bent met sociale thema’s, zoekt naar volk dat zich wil verbinden rond bepaalde thema’s en stappen zet om mensen te ondersteunen zodat ze zelf aan de slag kunnen. Het idee van Nele sloot helemaal aan op die andere insteek.”
Meedenken en mee verspreiden
Nele: “Hoe CM Consouling Sounds ondersteunt? Op verschillende manieren. Ze denken bijvoorbeeld inhoudelijk mee over onze podcasts. Of ze geven tips over wie er kan meedoen aan de debatten tijdens 24HDL. We checken ook of we samen activiteiten kunnen organiseren, waarvoor CM dan op zoek gaat naar een lesgever.”
“Daarnaast kunnen we soms rekenen op sponsoring, zoals vorig jaar de hoofdprijs voor een wedstrijd, en op kleiner materiaal zoals oordoppen. Plus: als wij iets doen, verspreiden zij dat vaak via hun communicatiekanalen.”
Wees je bewust van je sterktes
Nele: “Het werk van culturele organisaties staat in functie van mensen verbinden. Maar velen van ons zijn dat zo gewend dat we vergeten dat zoiets niet evident is in andere sectoren. Die sterkte is onze kracht als culturele organisatie, en iets dat we kunnen en moeten uitspelen. Om zo partnerverbanden op te bouwen die ons sterker maken.”
Geef het tijd
Nele: “Een samenwerking opzetten gaat niet altijd snel. Het is niet omdat jij als culturele organisatie denkt, ‘wij hebben een idee dus doe met ons mee’, dat je zomaar iets in gang kan zetten. De mensen in de welzijnssector hebben hun eigen programma en zijn vaak bedolven onder het werk.”
“Geef het daarom tijd. Aanvaard dat een eerste gesprek niet altijd tot iets leidt. En hou die contacten warm. Natuurlijk komt er ook wel wat geluk bij kijken.”
Steven: “Geesten moeten rijpen. Dat is zo in elke organisatie, omdat iedereen vooral met zichzelf bezig is. Wij proberen dat nu te doorprikken, door over de grenzen van de eigen organisatie én sector te kijken en te zien waar we anderen kunnen vinden.”
Samenwerking is de nieuwe vorm van concurrentie.
Groei door samenwerking
Steven: “Wat ik nog zou meegeven als tip: luister. Voor mij is samenwerking de nieuwe vorm van concurrentie, want het is daar waar je groei ervaart – als organisatie én samenleving.”
“Kijk ook over het muurke. En als het muurke tot bij jou komt – zoals Nele naar mij kwam – moet je durven meegaan.”
Nele: “Helemaal akkoord. Ik zou ook nog zeggen: zoek een verbindende waarde. Dat is zoals bij solliciteren. Je gaat niet solliciteren zonder eerst te checken wat een organisatie precies doet.”
“Durf ook je eigen idee los te laten. Hang niet vast aan wat jij denkt dat waardevol is. Ja, dat kan een vertrekpunt zijn, op voorwaarde dat je het matcht met de noden van de andere partij.”
Steven: “Alles is groei, uiteindelijk. Als je bij wijze van spreken tegen de muur loopt, is dat oké. Er is niets mis met falen. Er is wel iets mis met niets leren uit je falen. Bedenk daarom altijd wat je anders kan doen om te zorgen dat het de volgende keer wél lukt.”
“”