jongeren
tips

Jongeren warm maken voor cultuur, met de juiste content? Krijg tips van Yannick van UiTX

UiTinVlaanderen, de grootste vrijetijdskalender in Vlaanderen, heeft een aparte cultuurkalender voor jongeren: UiTX. Yannick Vertommen, zelf 26 jaar én gretig cultuurconsument, stelt de content samen en brengt cultuurtips tot bij het jonge publiek.

Baseer je formats op de drempels van je doelpubliek

UiTX brengt content tot bij zijn doelpublieken, via verschillende formats. Deze formats zijn gebaseerd op 5 drempels die jongeren ervaren als ze aan cultuur willen doen. Die bevindingen komen uit intern onderzoek, of uit onderzoek van WAT WAT bijvoorbeeld.

Yannick: “UiTinVlaanderen werkt de eerste twee drempels al weg in de communicatie. De eerste drempel is de sociale drempel: ga ik daar wel iemand kennen? De tweede drempel gaat over afstand: is de activiteit bij mij in de buurt? Op de website van UiTinVlaanderen is er een filter waarmee je activiteiten bij jou in de buurt kan zoeken. We proberen ook de shareability van onze kalender op te krikken. Zo kan je ook meteen vrienden uitnodigen. In de toekomst zal je ook kunnen zien welke ingelogde vrienden interesse hebben in bepaalde kalenderitems.”

UiTX heeft een aparte Instagram-pagina voor jongeren. Niet voor Facebook. Op Facebook werken ze met een afbeeldingsfilter om aan te geven dat de post voor jongeren bedoeld is.

Yannick: “Jongeren zijn meer en meer aan het wegstromen van Facebook. Ze zitten er nog wel op, maar gaan niet in interactie, ze klikken niet. Omdat ze daar te exposed zijn. Familieleden kunnen zien wat ze doen.”

“Voor onze Instagram-pagina ontwikkelden we verschillende formats. We verpakken de content van op de website anders, of vertalen deze voor Instagram. We denken zelfs vaak in de omgekeerde richting. Hoe gaan we het op Instagram aanpakken, en kunnen we daar dan eventueel nog een artikel over schrijven?”

“Bij jongeren focussen we nog op drie extra drempels: de financiële drempel, de fomo-drempel en de drempel van de keuzestress. 51% van de jongeren heeft minder dan 5 euro per week om aan cultuur te doen. We selecteren dus ook agenda-items op prijs. Elke week tippen we 5 items die gratis zijn.”

Maak keuzes vanuit de blik van jongeren

publiq cureert zelf binnen het vrijetijdsaanbod. Alle medewerkers jonger dan 27 gaan op zoek naar evenementen die jongeren zouden kunnen interesseren. 

Yannick: “Ons grootste format is onze nieuwsbrief. Om de twee weken zetten we jong talent tussen de 16 en de 26 in de kijker. Die persoon gaat door onze content, door onze kalender en geeft tips vanuit de eigen smaak. Jongeren appreciëren het sowieso dat de tips vanuit de peers komen, en niet vanuit de anonieme stem van een organisatie.”

“We geven ook een antwoord op de fomo-drempel. We gaan op zoek naar subgenres, bijvoorbeeld in de muziek. Jongeren willen immers op de hoogte blijven van wat er in hun scene leeft. En, door het ook over die subgenres te hebben, proberen we meteen de smaak van anderen te verbreden. Zo scoorde een artikel over tien talenten uit de Belgische hiphop zeer goed.”

“Jongeren hebben ook last van keuzestress. Als ze ergens naartoe gaan, willen ze niet het gevoel hebben, tijd te verspillen. Wij beargumenteren dan waarom het de moeite is om naar een bepaald event te gaan.”

Gebruik geen jongerentaal

Yannick valt zelf binnen de doelgroep ‘jongeren’, maar spreekt geen jongerentaal in de communicatie van UiTX. Hoe pas je je schrijftaal dan aan het jonge publiek aan? Enkele tips.

Yannick: “Jongerentaal verandert voortdurend. Waag je er dus niet aan. Schrijf wel klaar en duidelijk, straight to the point. Waar we bij publiq soms mee struggelen is dat de teksten bij sommige evenementen echt niet toegankelijk zijn geschreven. Bij klassieke muziek bijvoorbeeld zijn de meeste teksten onleesbaar. Als je het vakjargon niet kent, val je al snel uit de boot. Schrijf dus eerder zoals je spreekt, zoals je het op café aan een vriend vertelt. In je eigen woorden. ”

“We proberen ook niet trendy of hip over te komen. Er zit wel humor in onze teksten. En, we schrijven zoveel mogelijk inclusief. En dat appreciëren jongeren. Misschien eerder onbewust. Ze hebben waarschijnlijk niet door dat we inclusief schrijven. Maar als we het niet doen, zouden ze ons snel op de vingers tikken.”

“Zo schrijven we bijvoorbeeld genderloos. Als we schrijven over een vrouw die schildert, dan hebben we het over een kunstenaar. Niet over een kunstenares. Of we gebruiken zo weinig mogelijk persoonlijke en bezittelijke voornaamwoorden. Tenzij het duidelijk is wat we mogen gebruiken. Gebruik ook correcte termen voor mensen van kleur, of mensen uit bepaalde gemeenschappen.

En nog een laatste tip? 

Yannick: “Laat je helemaal gaan in het gebruik van emoji’s. Sommige jongeren schrijven hele zinnen die enkel uit emoji’s bestaan. En lijstjes, maak lijstjes. Zoals ‘5 jonge fotografen om in het vizier te houden’ of ‘7x cultuur in het groen’. Dat werkt sowieso.”

Scoor met creatieve artikels

We vragen Yannick ook welke artikels goed scoorden, en waarom. En of hij ook elders goede voorbeelden ziet. 

Yannick: “Tijdens de eerste hittegolf, schreven we een artikel over musea met tuinen. Enkel musea waren toen, in volle corona-periode, open. Er werd heel veel geklikt op dat artikel. Het werkt om kort op de bal te spelen, om in te spelen op de actualiteit. We zijn ook creatief, door dingen te combineren. Soms kom je op ideeën waarvan mensen niet eens wisten dat ze het nodig hebben.”

“Ook onze gratis tips werken heel goed. Of, we schreven ooit een artikel over de grappigste dj-namen op lokale fuiven. We hebben toen ook al de betrokken organisaties getagd. Het artikel werd volop gedeeld en had dus een groot bereik.”

“De festivalsector is goed in het bereiken van jongeren, of in het verzinnen van content voor social media om jongeren te bereiken. Daar kan je echt wel afkijken.”

Binnenkort zal UiTX ook Whatsapp inzetten om jongeren te bereiken. En, ze starten met TikTok.

Yannick: “Dat is onvermijdelijk. We tonen immers iets te weinig dat we zelf deelnemen aan evenementen. Over TikTok heb ik nog weinig inzichten. Op dit moment is alles daar mogelijk. Je kan doen wat je wil, hoe gek het ook is. Qua bereik heb je er het grootste groeipotentieel tegenover andere sociale media. Het is een goed kanaal om jongeren een eerste indruk te geven van je organisatie.”

Wie is Yannick Vertommen? 

Yannick Vertommen is content marketeer voor UiTX. Met UiTX maakt publiq jongeren van 16 tot 26 jaar warm voor cultuur. Mét creatieve en inspirerende content.

Yannick is zelf een groot cultuurliefhebber. Vóór corona ging hij twee keer per week naar een concert, en hij houdt van muziekfestivals. Deze jongere bezoekt ook graag expo’s en musea. Twee keer per maand gaat hij naar de bioscoop.

JONGEREN & CULTUUR
51% van de jongeren heeft minder dan
5 euro per week om aan cultuur te doen.
Jongeren appreciëren het sowieso dat de tips vanuit de peers komen, en niet vanuit de anonieme stem van een organisatie.
Soms kom je op ideeën waarvan mensen niet eens wisten dat ze het nodig hebben.
Yannick Vertommen

Grensverleggende to do's & verhalen in je mailbox? Schrijf je in voor 1 of 2 nieuwsbrieven.