cultuur & ondernemen
publicatie

Wat als cultuur & ondernemen hand in hand gaan?

“Liefste toekomst en allerliefste innovatie. Jullie klikken cultuurmakers en ondernemers in elkaar tot dromers die met hun vingertoppen het onmogelijke raken.” — Marjan De Ridder

Stel dat je iemand wil verleiden … 

Stel dat je iemand wil verleiden. Hoe doe jij dat? Met een streep lippenstift… Een blijk van intelligentie, in de vorm van een weetje. Of, een plotse aanraking. Een compliment. Of probeer je wat te smizen, vanachter een medisch stukje stof.

Amerikaans psycholoog Arthur Aron stelde 40 vragen op die je verliefd maken. Stel de vragen op een eerste date. En je trippelt na een half uur hand in hand door de straten.

OP/TIL deed hetzelfde. Wij stelden 80 pagina’s op, vol tips. Met citaten van ervaringsdeskundigen.

De ene nodigt je uit schroom te verliezen, de andere gelooft in de trage aanpak. Iemand zweert bij een fles rode wijn of spoort je aan te communiceren, los van taal. Door samen iets te doen. Het kan ook onstuimiger. Thomas maant je aan de deur in te beuken. Verleiden doe je dan met een knap idee, vanuit passie, en met een vurig voorstel. 

Of je kan wachten. Profit en non-profit zullen sowieso naar elkaar toegroeien. Zeg dat Maarten het gezegd heeft. Ook een kunstenaar is een ondernemer. Toch? Wij gaan daar alvast vanuit. En die kunstenaar, of cultuurmaker, die mag best nog wat bijleren. Over prijszetting, over de markt, over zich verkopen. Hoor ik je slikken? Toch geen vieze woorden. Wen er maar aan. 

Wat ons interesseert, ligt nog een eindje verder, nog wat dichter bij de horizon. Daar waar aarde en lucht elkaar raken. 

Wij geloven in warme verbindingen, in het uitwisselen van skills, data en contacten. Als jij mij de cijfers van je marketingafdeling leent over die 60-plussers, dan vertel ik jou hoe je een verhaal vertelt. Want, ook in bedrijven gaat het vandaag over verhalen, waarden en waarde. Over storytelling, unique value propositions én impact.

Wat als we nog een stapje verder gaan. Een theatermaker runt de hr-afdeling van een koekjesfabriek. De CEO van een lokaal bedrijf zit in het bestuur van je vzw. Een sociaal-culturele vereniging doet een update van de employer branding voor een meubelgigant. Een bibliotheek geeft samen met een lokaal bedrijf de regio een nieuw elan. Vanuit een verleden, vanuit erfgoed. 

Wij geloven dat we elkaar kunnen versterken, door samen te werken.

Wist je dat in iemand geloven en zo zelfvertrouwen creëren, een beter product oplevert? Wist je dat waar cultuur en ondernemen samengaan, de focus ligt op het culturele. Niet op het commerciële. Wist je dat de échte shiftmakers de durvers zijn. Zij die kansen geven, zorgen voor talentontwikkeling. En daar zijn cultuurmakers goed in. Aldus Julie. En zij kan het weten. 

Maar weet dat niet iedereen jouw taal spreekt. Weet dat je best vertrekt met een open blik. Weet dat het soms niet klikt. Weet dat je de tijd moet nemen. Weet dat samenwerken, energie vraagt.

Las je het? Tussen de lijnen. Dat wij ook jou willen verleiden. Tot grensverleggend samenwerken. Laten we daten. Laten we elkaar 40 vragen stellen. Laten we hand in hand door de stad, het dorp, het land marcheren, doelgericht. Want we weten wat we willen, en we zijn niet bang.

Lees je rijk. Lees je verliefd. En vooral: droom, durf en doe. Wij geven jou de inspiratie, alvast wat kleine zetjes. En, we wensen je een grote portie lef. 

Publicatie

Wat als er meer kruisbestuiving zou zijn
tussen de cultuursector en de ondernemerswereld? Deze vraag diepte OP/TIL uit in 2021.

We bundelden alle portretten, gesprekken en inzichten in een publicatie. Kreeg je de papieren publicatie niet in de bus? Download ze hier:

Huisstijl OP/TIL / We make.
Ontwerp publicatie / Pjotr

Grensverleggende to do's & verhalen in je mailbox? Schrijf je in voor 1 of 2 nieuwsbrieven.