klub kultuur
jongeren

Klub Kultuur: 7 tips voor een geslaagde match tussen jongeren, cultuur, én ondernemen

Hoe spreek je een jong publiek aan? Hoe leid je jongeren toe naar jouw cultuurcentrum? En, hoe communiceer je best met hen? Of waarom zou je jongeren per se willen matchen met cultuur? Ontdek hier tips én valkuilen.

“Jongeren moeten bewust de keuze kunnen maken”

Edith Leblanc en Karen Peremans richtten in 2020 samen Klub Kultuur op, in volle pandemie. Ze zijn jong, creatief én ondernemend. Edith en Karen wonen bij elkaar om de hoek. Het idee voor Klub Kultuur bedachten ze met pizza en pasta in een park in Vilvoorde. Met de livestreams die ze opzetten in het najaar van 2020 bereikten ze zo’n 16.000 jongeren. Of, hoe jongeren, cultuur én ondernemen soms helemaal samensmelten.

Edith: “Wij zijn voor een groot deel complementair. Af en toe verschillen we ook heel hard van mening.”

Karen: “Edith is de positieve. Zij ziet het groot. Ik ben meer down to earth.”

Grijp je kans op het juiste moment

Edith: “Ik kreeg het idee voor Klub Kultuur in de auto op de grote baan in Lier. Toen ik thuiskwam stuurde ik meteen een bericht naar Karen: ‘We moeten iets doen.’”

Karen: “Midden augustus startten we de vzw op en zijn we verder beginnen plannen. Het is allemaal heel snel gegaan. In oktober stond de eerste livestream er.”

Edith: “Karen en ik zijn allebei muzikanten. We spelen in een pop-up band en worden vaak gevraagd voor recepties, op een trouw of zo. De zomer van 2020 was helemaal volgeboekt. Tot corona er tussen kwam. Op een bepaald moment vroeg Jeugdhuis De Moeve ons om een livestream te doen, toen het nog niet vaak gebeurde. Dat vonden we een megatof en keislim idee.”

En speel in op een behoefte

Edith: “Met Klub Kultuur wilden we kunst online brengen, in functie van goede doelen. We wilden centen ophalen voor culturele organisaties die financiële steun nodig hadden. Dat was het eerste idee voor Klub Kultuur. Ondertussen is het gegroeid, en zelfs ontploft.”

Karen: “We geven een online podium aan beginnende jonge artiesten. We willen hen een kans geven, en niet zozeer de bekende artiesten. Die vinden hun weg wel.”

Met Klub Kultuur wilden we kunst online brengen, in functie van goede doelen.

Foto — © Klub Kultuur

Gebruik je netwerk

Karen: “We maakten een to-dolijstje, en hebben met heel veel mensen gepraat. We organiseerden eerder al concerten. Die ervaring hadden we dus al. En, we kennen veel mensen, die op hun beurt ook veel mensen kennen.”

“We zijn gestart met twee vrijwilligers. Dat werden er al snel tien. Dat maakte het makkelijker: zo konden we delegeren. We hebben ambassadeurs aangeduid, die dan binnen hun kunstgenre het netwerk konden uitbreiden.”

Zorg voor goede content op … social media

Edith: “We bereiken vooral jongeren tussen de 18 en 28 jaar oud. We hebben ons aanbod verspreid via social media. Omdat het makkelijk is om veel kijkers te hebben, het passeert op iedereen zijn tijdlijn. Op die manier hadden we per maand 16.000 individuele kijkers. Voor een livestream waren er telkens 40 kijkers. Die livestreams kregen nadien nog eens tussen de 1000 en de 2000 views.”

Karen: “Wij hebben veel jongeren bereikt. Omdat we zelf jong zijn, weten we hoe jongeren te benaderen. Via social media dus. Wij scrollen daar op. Het is daar dat we getriggerd worden, door interessante content. Veel cultuurhuizen hebben zelfs geen Facebookpagina. Of, als ze iets posten, is het niet echt in jongerentaal. En dat maakt het verschil. Wij zitten zelf op social media, én weten hoe jongeren aan te spreken.”

Karen: “Ik doe vrijwilligerswerk in het cultuurcentrum van Lint. Achter de bar, of ik controleer de tickets. Daar komen enkel mensen van minstens 50 jaar naartoe. Ik zit daar dan, soms neem ik eens een vriendin mee. De cultuurwerker zegt dat ze de jongeren niet tot daar krijgen. Nochtans is het aanbod heel gevarieerd.”

Edith: “Bepaalde voorstellingen in cultuurcentra zijn zelfs voor speciaal voor jongeren. Maar ik wist dat niet eens, dat geraakt niet tot bij mij. Ik heb dat niet van thuis uit meegekregen, en ga het dan ook niet actief opzoeken. Toch interesseert het mij om af en toe naar een voorstelling te gaan.” 

Wij hebben veel jongeren bereikt. Omdat we zelf jong zijn, weten we hoe jongeren te benaderen. Via social media dus. Wij scrollen daar op.
  • edith
  • karen
  • “Ik heb zelf een grote liefde voor muziek ontwikkeld, maar heb wel minder aan cultuur geparticipeerd. Cultuur hoeft geen must te zijn, om er mee verder te gaan. Ik begrijp dat er jongeren zijn die het niet interesseert. Maar je moet wel de kans krijgen om er kennis mee te maken.”
    Edith Leblanc Oprichter Klub Kultuur
  • “Culturele huizen moeten meer durven loslaten, durven experimenteren. De jeugd is immers de toekomst. Ja, ik weet dat dat een cliché is, maar het is wel zo. Als je ze geen kans geeft, is het logisch dat je ze niet bereikt.”
    Karen Peremans Oprichter Klub Kultuur

Laat jongeren van cultuur proeven

Karen: “Ik speelde toneel, kwam via de mama van Edith in een kinderkoor en ben daarna keiveel naar concerten blijven gaan. Ik ken niet anders dan op, naast, of achter een podium te staan. Voor mij zijn kunst en cultuur onmisbaar.” 

“Jongeren moeten de kans krijgen om kennis te maken met cultuur. Ook op school, omdat kunst en cultuur niet in elk gezin een plaats hebben. Kunst en cultuur zijn super educatief, ze slaan bruggen, op maatschappelijk vlak.”

Edith: “Ik heb zelf een grote liefde voor muziek ontwikkeld, maar heb wel minder aan cultuur geparticipeerd. Cultuur hoeft geen must te zijn, om er mee verder te gaan. Ik begrijp dat er jongeren zijn die het niet interesseert. Maar je moet wel de kans krijgen om er kennis mee te maken.”

Karen: “Ik geef bijvoorbeeld echt niets om sport. Ik ga wel wandelen, maar verplicht me niet om meer te doen. Toch krijg ook ik LO.”

Edith: “Jongeren moeten bewust de keuze kunnen maken. Er zijn veel onderzoeken die uitwijzen dat cultuurparticipatie bij jongeren begint bij het kind zijn. Dat jongeren die er geen kennis mee hebben gemaakt tijdens hun schoolperiode later ook minder geneigd zijn om aan cultuur te participeren.”

Neem jongeren serieus, én geef ze de ruimte om fouten te maken

Karen: “Veel mensen snapten precies niet wat we wilden doen. Of, ze geloofden er niet in. Je moet jongeren een kans geven.”

Edith: “Er werd veel met ons gelachen, ook bij de lokale overheden. We kregen vaak een deur in ons gezicht. Dat werkt heel ontmoedigend. Wij gaan gewoon door, maar anderen misschien niet. Het zou fijn zijn als jongeren een kans kregen, als overheden of culturele spelers er niet van uitgaan dat we het toch niet kunnen.”

“In Lier is er het Kraakcollectief van het Liers Cultuurcentrum. Jongeren krijgen een budget om zelf iets te doen. Dat is een goed voorbeeld van hoe het kan.”

Karen: “Culturele huizen moeten meer durven loslaten, durven experimenteren. De jeugd is immers de toekomst. Ja, ik weet dat dat een cliché is, maar het is wel zo. Als je ze geen kans geeft, is het logisch dat je ze niet bereikt.”

Durf ambitieus zijn

Edith: “We hebben ons eerste project geëvalueerd, want we willen meer doen. We hebben opnieuw met heel veel jongeren gesproken, om te weten waar er behoefte aan is. We focussen ons nu op 3 projecten, en hebben ondertussen ook onze vrijwilligersploeg uitgebreid tot 18 jongeren.”

Karen: “We zullen het kunstenplatform op onze website verder uitbouwen. Het is een digitaal cultuurhuis met livestreams en kunst. Het publiek kan zich abonneren, daarvoor zijn verschillende formules in de maak.”

“We zullen ook een kennisbank lanceren, met informatie over het opstarten van een vzw, over hoe je zelfstandige wordt … . In duidelijke taal. We merkten vooral, toen we er zelf mee bezig waren, dat de documenten heel ingewikkeld zijn, als je geen achtergrond hebt.”

“We dromen van een festival, met verschillende kunstuitingen, met workshops, optredens, een markt … Zo ziet wie bijvoorbeeld alleen in muziek is geïnteresseerd ook andere dingen.”

Edith: “We bevroegen jongeren tussen de 16 en 25 jaar. Conclusie: we willen welzijn en technologie integreren in cultuur, én een community opstarten waar jongeren elkaar kunnen vinden, om samen iets te doen.”

“We hebben 3 kernwaarden: passie, creativiteit en ondernemerschap. We willen initiatief nemen, trots kunnen zijn, outside the box denken en creatief omgaan met problemen.”

“In alles wat we doen, stellen wij ons de vraag: hoe doen ze dat in andere sectoren, wat werkt en wat niet? De cultuursector staat soms achter op andere sectoren, als het gaat om ondernemerschap en digitalisering bijvoorbeeld.”

Karen: “Ons einddoel? Kwaliteit is alvast belangrijker dan kwantiteit. We hoeven niet per se alle jongeren te bereiken, alleen wie oprecht geïnteresseerd is.”

Contact

www.klubkultuur.be

Klub Kultuur kreeg ook waardevolle coaching van AmuseeVous.

“Thomas van AmuseeVous wees ons vaak op details waar we nog niet eerder aan dachten en trok ons even met onze voeten op de grond wanneer nodig.”

Jonge ondernemers kunnen een traject volgen bij Haven.

Grensverleggende to do's & verhalen in je mailbox? Schrijf je in voor 1 of 2 nieuwsbrieven.