Theaterwerkplaats HETGEVOLG creëert dromen voor wie de weg kwijt is
Welke culturele projecten verleggen grenzen? En hoe doen ze dat? Verken een nieuwe culturele ruimte aan de hand van een kort portret. Mét optillende tips voor jouw praktijk.
Stefan Perceval, artistiek leider van theaterwerkplaats HETGEVOLG, vertelt en geeft tips
Wat?
De Turnhoutse theaterwerkplaats HETGEVOLG startte met subsidies van provincie Antwerpen het project ‘Met hart & hand’ op. Het project biedt mensen uit kwetsbare groepen een lerende werkplek aan. Ze kiezen voor een technisch of een artistiek atelier.
Binnen het eerste atelier leren deelnemers een podium belichten, of het geluidspaneel bedienen. Of ze maken kostuums en decor. In het artistieke atelier gaan ze samen met choreografe Iris Bouche aan de slag met hun persoonlijk verhaal. Ondertussen werken de deelnemers ook aan hun sociale en talige vaardigheden.
HETGEVOLG zet theater in als motor om mensen terug het geloof in zichzelf te laten vinden. Door naar hun verhalen te luisteren, door met die verhalen scènes, beelden en uiteindelijk ook een voorstelling te maken. Ook het presenteren is heel belangrijk. Ook tijdens corona zorgde deze theaterwerkplaats voor livestreams, of projecteerde het beelden op de gevels van huizen.
HETGEVOLG werkt voor dit project niet met modules, maar werkt op maat van elke persoon en vraagt expliciet naar de dromen van de deelnemers. Het toewerken naar een doel, de voorstelling, stimuleert de deelnemers om Nederlands te leren, én geeft hen meteen de kans om het te gebruiken.
Het project ‘Met hart & hand’ kreeg subsidies van provincie Antwerpen, als project dat werk maakt van een inclusieve economie.
Cijfers
- Stefan Perceval kwam 7 jaar geleden met een rugzak aan waardevolle ervaringen aan bij HETGEVOLG.
- HETGEVOLG speelt meer dan 300 voorstellingen op een seizoen.
- 17 mensen maken deel uit van het project rond inclusieve economie.
Foto’s / © Marit Stocker
Tip!
We geven mensen ook de mogelijkheid om te groeien in onze organisatie. Dat is even zoeken. Daar neem je best de tijd voor.
Idee
15 jaar geleden kreeg theatermaker Stefan Perceval de vraag van Barbara Wyckmans van HETPALEIS om theater te maken met jongeren uit het technisch en beroepsonderwijs, een moeilijk te bereiken doelgroep. De abstracte en donkere theaterstukken van Perceval sloegen aan bij de jongeren.
Het eerste project van Perceval was in een school bij het 4e jaar hout, in Kontich. De regisseur herkende zichzelf in de jongeren en maakte samen met hen theater, vanuit hun interesses. Vervolgens vroegen heel veel scholen en organisaties om bij hun hetzelfde te doen.
Toen Perceval startte bij HETGEVOLG ging hij theater maken met onder andere Sien Eggers, Jo De Meyere en Vic De Wachter. En, hij ging ook de straat op en vroeg de buurtbewoners of ze wisten wat er gebeurde in het pand waar HETGEVOLG huisde. Hij sprak ook buurtorganisaties, zoals T’ANtWOORD, een vereniging tegen armoede en sociale uitsluiting en Ligo, het Centrum voor Basiseducatie in de Kempen. Hij nodigde hen uit om samen theater te maken. Zo ging de bal aan het rollen. Ondertussen spreken heel wat welzijnsorganisaties Perceval als vanzelf aan.
Partners
HETGEVOLG werkt voor dit en andere projecten samen met Centra voor Leerlingenbegeleiding, OCMW’s, VDAB, Emino vzw en werkervaringsbedrijven.
Door mond-tot-mondreclame vinden organisaties makkelijk hun weg tot bij de theaterwerkplaats. Deze organisaties sturen mensen die hun weg kwijt zijn of hun weg niet vinden op de arbeidsmarkt tot bij HETGEVOLG.
Tip!
Werk actief naar een doel toe. Toon aan de buitenwereld wat je maakt. Zorg dat je mensen applaus krijgen.
Door mond-tot-mondreclame vinden organisaties makkelijk hun weg tot bij de theaterwerkplaats.
Verrassend
HETGEVOLG geeft mensen hun waardigheid terug. Toen ze één van de deelnemers, een Turkse man, naar zijn verhaal vroegen, begon hij te vertellen hoe hij 3 maanden eerder Turkije ontvlucht was. En hoe hij daarbij zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen verloor. Wat hij meemaakte, werd de eindscène van een voorstelling, die ze in De Singel in Antwerpen speelden. Telkens kreeg de man een staande ovatie, en zo erkenning en waardering voor zijn verhaal. Dat zorgde er later ook voor dat hij mensen opnieuw in de ogen dierf kijken, en het stimuleerde hem om het Nederlands te leren.
Grensverleggend
HETGEVOLG vraagt mensen waar ze van dromen, vraagt hen wie ze zijn en waarom ze doen wat ze doen. Op die manier voelt wie de weg kwijt is, zich opnieuw gewaardeerd.
“We krijgen wel eens de vraag of het welzijn of kunst is, hetgeen we doen. Het is kunst. Daarom moeten we het ook tonen. Bovendien werkt HETGEVOLG vanuit de kracht van kunst, van theater. En dat betekent ook weten hoe om te gaan met mensen.”
HETGEVOLG is gekend in de omgeving. Door een uitgebouwd netwerk, én door die bekendheid, vinden mensen via het theater soms ook een plek op de arbeidsmarkt.