ondernemen

De ervaren blik — “Geloof in publiek-private samenwerkingen”

In 2021 zocht OP/TIL uit hoe er meer kruisbestuiving kan zijn tussen de cultuursector en de ondernemerswereld. We vroegen Hassan Al Hilou – strategisch adviseur, keynote-spreker en auteur over zaken als radicale diversiteit en strategische verandering – om een blik te werpen op sociaal ondernemerschap. Hoe maak je nu echt werk van je idee? En hoe vind je sponsors en investeerders? “Ik wil jongeren helpen om hun optimale zelf te worden, en zo de economie van morgen te stimuleren.”

Tekst / Alexander Verbist

Talent, karakter en energie

We vragen Hassan om even het verleden in te duiken, op zoek naar wat hem drijft, nieuwsgierig naar waar zijn ondernemersblik vandaan komt.

“Ik wilde altijd al meer dan gewoon in een klas zitten, luisteren naar een leraar en taken maken. Ik wilde spreken, nadenken, filosoferen: allemaal zaken die ik thuis al deed met mijn ouders. Het talent en het karakter en de energie die ik had, wilde ik optimaal benutten, op andere plekken dan enkel school.”

“Op een bepaald moment zat ik ook in een financieel precaire situatie. Ik had geld nodig, maar kon geen studentenjob vinden. In Brussel is dat moeilijk als minderjarige. Daarom dacht ik: misschien moet ik ondernemer worden. Omdat ik dan niet aan een ander moet bewijzen dat ik iets kan, maar het gewoon zelf kan doen.”

Schrijf je idee uit

En dus besloot Hassan om te gaan ondernemen. Zijn eerste ervaring kwam er met het kopen en verkopen van sjaals, op 14-jarige leeftijd. Zo besefte hij dat het kon, op die manier je geld verdienen.

Maar Hassan wilde verder gaan dan puur kopen en verkopen. Hij wilde een ‘grote ondernemer’ worden: iemand die de wortels van grote structuren weghaalt en verandert.

Om daar te geraken, zette hij enkele cruciale stappen.

“Eerst: mijn idee bedenken. En het dan uitschrijven in een Word-document. Mensen die hun idee durven uitschrijven, staan een grote stap voor op de rest. Want iedereen op straat heeft ideeën. Maar vraag je hen: oké, en wat nu? Dan hebben maar weinigen een antwoord klaar.”

“Dat idee in mijn hoofd uitschrijven, was een belangrijk moment in mijn leven. Nadien maakte ik er een presentatie van en ging ik bedrijven contacteren. Daarvoor heb je alleen een laptop en internetverbinding nodig. Het zijn microstappen, die er wel voor zorgden dat ik grote schreden vooruit ging in mijn ondernemerschapskarakter.”

Capital: de Ikea van de jeugdontwikkeling

Hassan wil van Capital de ‘Ikea van de jeugdontwikkeling’ maken. Hij wil er alles aanbieden rond jeugdontwikkeling, net zoals je in Ikea alles vindt wat te maken heeft met wonen. Denk aan workshops en trainingen, maar ook aan een verdieping waar je beroepen en sectoren leert kennen met behulp van virtual reality-technologie.

Capital is Hassans meest recente project. De vzw ligt in een pand in Brussel en is bedoeld als hub voor Brusselse jongeren. Zij kunnen er terecht om meer te leren over zichzelf en hun onderwijskansen, en ze kunnen er hun weg vinden naar diverse opleidingen, stages, jobs en ondernemerschap.

“Momenteel hebben we zeventien bedrijven en meer dan twintig organisaties als partner. In 2020 en 2021 kregen we meer dan 4000 jongeren over de vloer, wat enorm boven de verwachtingen lag. Soms zijn er weken waarin er meer dan 300 jongeren passeren. Dus ja, we zijn zeker blij.”

“Natuurlijk blijven we een start-up. We zijn er nog maar een jaar en willen eeuwenlang bestaan. Dus blijven we ons ontwikkelen en onze impact versterken. Ik zeg bewust niet ‘vergroten’, want onze impact is al groot en hoeft niet groter te worden – we zijn per slot van rekening een vzw, geen bedrijf.”

Wat Hassan dan wel bedoelt met ‘versterken’? “Dat we ervoor zorgen dat we die 4000 jongeren béter kunnen helpen. Dat een groter deel van hen erin slaagt om financieel zelfstandig te worden. Dat ze iemand worden waarop ze zelf trots kunnen zijn.”

Zet in op publiek-private samenwerkingen

Hassan haalde voor Capital 1,5 miljoen euro op bij bedrijven en de overheid. Zelf is hij een grote voorstander van Publiek-Private Samenwerkingen (PPS).

“Wij willen de ideologie van zulke samenwerkingen verspreiden. Ik ga daar binnenkort een manifest over schrijven: ‘Youthshot’. Dat komt van ‘Moonshot’, de speech die Amerikaans president John F. Kennedy gaf waarin hij ertoe aanmaande om de privé- en publieke sector te laten samenwerken en zo op de maan te geraken. Ik ga hetzelfde zeggen, maar bij mij is het doel: 0 procent jeugdwerkloosheid.”

“Mijn droom is dat publiek en privaat meer samenwerken ten dienste van jongeren, om ervoor te zorgen dat zij hun optimale zelf kunnen zijn en zo de economie van morgen kunnen stimuleren.”

Download onze publicatie ‘Wat als cultuur en ondernemen hand in hand gaan?’

Klik hier

“Mijn droom is dat publiek en privaat meer samenwerken ten dienste van jongeren, om ervoor te zorgen dat zij hun optimale zelf kunnen zijn en zo de economie van morgen kunnen stimuleren.”

Contacteer je buren

Een andere tip van Hassan: contacteer je buren wanneer je zoekt naar sponsoring en investeringen.

“Iedereen springt op de grote investeerders. Maar slechts weinigen krijgen geld van de groten, die ook liever investeren in grote projecten. Behalve als je daadwerkelijk zo’n project hebt, is het dus belangrijk om te kijken naar kleinere investeerders.”

“Zie bijvoorbeeld hoe de voetbalclub van je gemeente het doet. Dat is een PPS in zuivere vorm. Zij kijken naar de winkels, bedrijven en fabrieken in hun buurt en vragen hen om sponsoring. En bij de overheid.”

Zijn PPS dan voor iedereen? “Nee, natuurlijk niet. Er zijn organisaties die dat niet kunnen, privégeld hebben. Waar er zelfs vies gekeken wordt als je zo’n geld binnenhaalt. Een organisatie die therapie voor jongeren met trauma’s op touw zet, bijvoorbeeld. Zij moeten kunnen rekenen op subsidiëring voor de volle 100 procent.”

Focus op je kernactiviteit

Of Hassan advies heeft voor organisaties die hun vzw duurzaam willen maken?

“Focus op je kernactiviteit. En zoek daarvoor partners.”

“Met Capital zijn we momenteel 80% zelfbedruipend. Volgend jaar willen we naar 90%, het jaar erop naar 100%. De reden waarom we dat kunnen, waarom al die bedrijven willen investeren in ons verhaal, is omdat onze kernactiviteit zo concreet is: Brusselse jongeren inspireren en informeren over verschillende jobs met behulp van technologie.”

“Soms zie je organisaties met totaal verschillende activiteiten waarin ze dan niet uitblinken. Om zo toegang te krijgen tot meer geldpotten. Maar dat is niet duurzaam.”

Focus op je kernactiviteit. En zoek daarvoor partners.
  • Hassan Al Hilou
  • “Soms zie je organisaties met totaal verschillende activiteiten waarin ze dan niet uitblinken. Om zo toegang te krijgen tot meer geldpotten. Maar dat is niet duurzaam.”
    Hassan Al Hilou ondernemer, strategisch adviseur, keynote-spreker en auteur

Alles uitstippelen? Hoeft niet

Over de verre toekomst denkt Hassan niet te veel na. “Ik ben veel te druk met de feiten van de dag. Ik hou me niet bezig met mijn volgende stap.”

Ik geloof ook niet in het volledig plannen van je carrière. Op een bepaald moment ga je dat wel voelen. Dat je moe bent, bij wijze van spreken. Dán is het tijd voor een switch.”

Haast je langzaam

Hassan heeft nog een laatste tip voor ondernemers: festina lente. Dat betekent ‘haast je langzaam’ en zou een van de favoriete uitspraken van keizer Augustus geweest zijn.

Als ondernemer kan je niet traag zijn. Anders zijn andere ondernemers je voor. Duizenden mensen denken hetzelfde, dus het gaat erom wie er als eerste met het idee aan de slag gaat en de nodige stappen zet.”

“Tegelijk moet je de stappen die je zet, langzaam plaatsen. Tijd nemen om te kijken of de beslissing die je wil nemen wel de juiste is. Anders ga je fouten maken. En misschien zelfs falen.”

Hassan Al Hilou

Hassan Al Hilou is geboren in Nederland en werkt in Brussel. Hij is een veelgevraagd spreker en adviseur over radicale diversiteit, inclusieve innovatie en maatschappelijke veranderingen. Hij zit ook in verschillende raden van bestuur, waar hij zijn ideeën rond innovatie, strategische verandering en diversiteit deelt.

Capital vzw

Capital vzw is een jeugdhub in Brussel. Verschillende projecten en organisaties werken er samen om Brusselse jongeren te empoweren, en hen te helpen om financieel zelfstandig te worden.

Vind Capital op Facebook
Vind Capital op Linkedin

Grensverleggende to do's & verhalen in je mailbox? Schrijf je in voor 1 of 2 nieuwsbrieven.