pitchen
ge/kend

Hoe werk je een grensverleggende pitch uit? De tips van de ondernemer

Hoe verkoop je het verhaal van jouw project of praktijk op een heldere manier? Hoe spreek je er ook mogelijke partners mee aan? Zowel binnen als buiten de cultuursector. Hoe zorg je voor een ijzersterke eerste indruk?

Op 2 juni 2021 nodigde OP/TIL theatermaker Salim Haouach en ondernemer Hassan Al Hilou uit om de workshop pitchen te begeleiden. Elk vanuit hun perspectief. Dit resulteerde in de volgende tips.

Deze tips werden tijdens de workshop verzameld door Jad Amine Zeitouni.

10 tips van een ondernemer

Tip 1 — Wees creatief én nederig

Vermijd dat de gesprekspartner het gevoel krijgt dat het weer de zoveelste pitch is. Hou ook rekening met de situatie van je gesprekspartner en de kennis en kunde van deze persoon.

Tip 2 — Maak je gesprekspartner ‘aandeelhouder’ van je project

“Het gaat niet om geld krijgen, maar om aandelen verkopen” Zoek je iemand die (geld) wil investeren in jouw project? Overtuig je gesprekspartner van je project, door hem deel te maken van het project. 

Tip 3 — Neem je gesprekspartner mee in jouw verhaal

Vind het juiste buikgevoel. Vertel je verhaal, laat je gesprekspartner voelen wat jouw visie is, eerder dan te overdonderen met een berg aan informatie. Het echte succes van je pitch hangt af van de manier waarop je je gesprekspartner meeneemt in je verhaal.

Tip 4 — What’s in for them?

Ben je op zoek naar iemand die (geld) wil investeren in jouw project? Vraag je af: What’s in for them? De kern van een goede pitch beantwoord deze vraag. Wat kan je iemand geven, dat die persoon ook interesseert? Dit kunnen economische aspecten zijn: Wat brengt het op? Hoelang duurt het project? Of ook psychosociale aspecten: interesses of hobby’s van de gesprekspartner, de waarde en ideologie van deze persoon …

Tip 5 — Ga in gesprek

Vraag niet per se naar een podium om jouw project te pitchen. Ga eerder een koffie drinken met je gesprekspartner. Laat de gesprekspartner mee denken, mee voelen en meegaan in je verhaal. Stel niet enkel een onbuigbaar project voor waar ze enkel een stempel op moeten zetten. Soms zal het zelfs nodig zijn dat je je project wat aanpast aan de visie of prioriteiten van je gesprekspartner.

Tip 6 — Fondsenwerving is meer dan een administratief luik

Het moet een consistente leiderschapsprioriteit zijn: je moet tijd en werk steken in het aanvragen van subsidies. Al bij het uitschrijven van je pitch en/of je project moet je rekening houden met de mogelijke subsidies die er zijn. Ook moet je op voorhand weten hoe je dit gaat sturen, zodat je niet enkel een delegerende rol heb in dit proces.

Tip 7 — Van pitch naar afspraak

Je pitch is geen eindhalte. Op het einde van het gesprek heb je nog geen contract, of een samenwerking of … Wel een volgende afspraak.

Tip 8 — Ga lokaal op zoek naar ondernemers

  • Ga creatief op zoek, maar zoek niet te ver. Kijk naar plekken waar ondernemers samenkomen. Er zijn lokale niches van bepaalde groepen mensen en er zijn ook vaak lokale platformen. Voorbeelden hiervan zijn lokale UNIZO-afdelingen of de lokale Lions Club die niets liever willen dan evenementen organiseren.

Tip 9 — Bouw aan een relatie

Breng je pitch voor één gesprekspartner, niet meer. Zeker bij een eerste ontmoeting. Zo kan er een relatie ontstaan. Ga je met 2 pitchen? Dan ziet je gesprekspartner dat je niet alleen bent met je verhaal.

Tip 10 — Communiceer eerlijk

Wees eerlijk met je verwachtingen en je exclusiviteit. Wil je meerdere partners aanspreken. Wees daar eerlijk over. Exclusiviteit kost geld en dat weten ondernemers ook.

Hassan al Hilou
Hassan Al Hilou

Hassan Al Hilou startte op 15-jarige leeftijd als ondernemer en is een veelgevraagd keynote speaker, onder andere voor VOKA, VDAB, Unizo, European Council, VUB … Hassan kijkt mee naar jouw pitch vanuit de blik van de bedrijfswereld.

Verbindende to do's & verhalen in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.