pitchen
ge/kend

Hoe werk je een grensverleggende pitch uit? De tips van de theatermaker

Hoe verkoop je het verhaal van jouw project of praktijk op een heldere manier? Hoe spreek je er ook mogelijke partners mee aan? Zowel binnen als buiten de cultuursector. Hoe zorg je voor een ijzersterke eerste indruk?

Op 2 juni 2021 nodigde OP/TIL theatermaker Salim Haouach en ondernemer Hassan Al Hilou uit om de workshop pitchen te begeleiden. Elk vanuit hun perspectief. Dit resulteerde in de volgende tips.

Deze tips werden tijdens de workshop verzameld door Jad Amine Zeitouni.

10 tips van een theatermaker

Tip 1 — Werk je visie goed uit

Wat is je doel? Wees dé expert van je project.

Tip 2 — Leer je gesprekspartner kennen en werk je pitch uit met deze persoon in je hoofd

Wie ga je ontmoeten? Wat zijn de verwachtingen? Waar raken jullie verhalen?

Tip 3 — Pas je pitch aan je gesprekspartner aan, en hou rekening met de tijd die je hebt

Afhankelijk van de persoon die je ontmoet zal een dynamische korte pitch of een meer gedetailleerde informatieve pitch beter werken. Naar gelang de tijd die je hebt zal je prioriteiten moeten stellen voor de inhoud.

Tip 4 — De context en het doel van je gesprek bepalen de duur van je pitch

Is het een eerste ontmoeting? Wil je interesse wekken? Is het een beslissende moment? Er zijn 3 archetypes van pitches qua duur. Let op! Het kan ook iets tussenin zijn.

  • De elevator pitch (ongeveer 2 min.): een korte en krachtige pitch. Je geeft inhoudelijk niet alles mee. Wel wek je interesse en zorg je ervoor dat je gesprekspartner vragen stelt.
  • De klassieke pitch (maximaal 10 min.): een inhoudelijk korte en krachtige pitch met focus op de visie en de bestaansreden van je project.
  • De presentatie (maximaal 30 min. inclusief vragen): deze pitch geeft de volledige uitleg van je project die je naargelang de meeting aanpast. Eventueel met een powerpoint. Overzichtelijk en gestructureerd informatie overbrengen is essentieel. Maar let op: een powerpoint kan wat oubollig zijn en het publiek afleiden van de inhoud. Maak dus vooral gebruik van foto’s, afbeeldingen of symbolen.

Tip 5 — Vind de juiste deur en krijg deze open

Zorg voor correcte gegevens. Wees je bewust van het belang van de eerste indruk. Durf creatief uit de hoek komen, communiceer helder en geef niet te veel info in één keer.

Tip 6 — Durf na je pitch te vragen wat de volgende stappen zijn

Vraag je gesprekspartner naar het vervolg en de timing.

Tip 7 — Ga er niet van uit dat iemand sowieso interesse heeft

Een vaak voorkomende fout is dat je ervan uitgaat dat mensen sowieso geïnteresseerd zijn. Dat klopt niet. Er zijn tal van projecten, tal van verschillende mensen … Je moet mensen overtuigen.

Tip 8 — Oefen je pitch

  • En doe dit niet enkel bij collega’s, familie of vrienden. Oefen ook met mogelijke projectpartners.

Tip 9 — Vat de inhoud samen in enkele zinnen

Kies je voor een langere pitch? Vat eerste de inhoud samen, neem je tijd voor de rest van de info. Overtuigend en overzichtelijk je project pitchen is belangrijker dan alle informatie meteen mee te geven. Focus op de voordelen van je project en formuleer waarom het project belangrijk is. Je gesprekspartner kan daarna nog naar de details vragen.

Tip 10 — Soms werkt een goede pitch toch niet

Dit kan bijvoorbeeld zijn om dat de situatie verkeerd uitdraait, omdat je bij de verkeerde persoon aan het pitchen bent … Laat je hierdoor vooral niet ontmoedigen. Of, je moet toch nog wat sleutelen aan je pitch.

Salim Haouach

Salim Haouach is regisseur, acteur, radiocolumnist en artistiek directeur van Ras El Hanout, een Molenbeeks theatercollectief, dat staat voor de culturele ontwikkeling en uiting van de diversiteit in België. Hij stond onder andere op de podia van de KVS en het Kaaitheater.

Verbindende to do's & verhalen in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.